"Jeppe på bjerget" er endelig i gang!

Vi er nå glade for å kunngjøre at Kongsbergs VGS' første teaterstykke endelig er i gang.

Våre elever fra andre året på studiespesialisering ved Kongsberg VGS jobber hardt med å sette opp et teaterstykke, som skal spilles tirsdag 16. april. Dette teaterstykket er en modernisert versjon av den klassiske komedien Jeppe på Bjerget, i anledning til Kongsbergs 400-årsjubileum.

Den 21. februar fikk en gruppe elever fra studiespesialisering en eksklusiv mulighet til å se arbeidet som foregår bak kulissene. Som en del av vårt teaterprosjekt fikk inspisienter og produsenter sjansen til å besøke Det Norske Teatret, hvor de kunne lære mer om deres roller i prosjektet. Etter besøket fikk våre elever en mulighet til å møte inspisienter og produsenter ved Det Norske Teatret. De lære oss mer om hvordan det er å være en inspisient og produsent under et teaterprosjekt.

På tur til Det norske teateret - Klikk for stort bildePå tur til Det norske teateret Sølve Sund-Jensen

En inspisient holder kontroll ved å kommunisere godt med medarbeiderne, gjennom klare og tydelige beskjeder. I tillegg er det viktig å planlegge i god tid i forkant slik at man selv og andre kan forberede seg godt.» sa en produsentene da elevene fikk stille spørsmål.

«Det er viktig at en inspisient kan være løsningsorientert dersom problemer skulle oppstå, noe som ikke er helt utenkelig i en teaterproduksjon. Problemer kan være at noen blir syke rett før en forestilling eller at noen ikke er på rett sted til rett tid. Dette kan føre til at endringer i stykke må til og da gjelder det å kunne tenke fort og være løsningsorientert.» sa den andre inspisienten da de snakket om utfordringer i rollen som inspisient og produsent.

Rollen som inspisient og produsent har mange likheter, men en produsent er ikke like tett på forestillingen som en inspisient. Produsenten har et mer overordnet ansvar for hele prosjektet, i stedet for hva som skal være på scenen.

Gruppebilde av elevene sammen med guide, inspisient og produsent - Klikk for stort bildeGruppebilde av elevene sammen med guide, inspisient og produsent Sølve Sund-Jensen

Intervju med medelever

(Intervjuer; Simone Sjømyren Hansen. Intervjuobjekt; Martin Gilen og Simen Kolset)

Hvordan har omvisningen vært?
- Den var bra og interessant. Vi fikk se hvordan et teater ble satt opp, noe som var interessant, sa en av elevene under turen, Simen Kolset.

Hva har dere lært i løpet av dagen?
- Vi lærte hvordan dere kunne forberede dere før og hvordan takle problemer. Vi lærte også at det er viktig å ha orden for at ting skal fungere. Det er viktig å kommunisere godt med andre i prosjektet for å unngå utfordringer, sa Martin Gilen, en av elevene som stiller som inspisient.

Hvordan føles det å være i gang med prosjektet?
- Det er litt mye å holde styr på, men fint at vi er i gang, sa begge to.

Skrevet av Simone Sjømyren Hansen

Fritid der elevene gikk og kjøpte seg mat - Klikk for stort bilde
På vei inn i en av salene under omvisningen - Klikk for stort bilde
Venter på å komme inn - Klikk for stort bilde